Do niedawna geometria zawieszenia była określana jako zbieżność kół.
Czym zatem jest ta zbieżność i dlaczego obecnie określamy ją jako geometrią zawieszenia.
Zbieżność kół to ustawienie kół pojazdu na jednej osi, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu.
Prościej mówiąc jest to wartość, która określa położenie przednich lub tylnych kół względem siebie.
Wartość ta jest określana kątem pomiędzy torami kół na tej samej osi.
Czym w takim razie jest geometria 3D?
Geometria kół to określenie kilku ustawień, do których zalicza się między innymi zbieżność.
Czasy, kiedy ustawiało się tylko zbieżność kół bezpowrotnie minęły. Poza nią w zależności od pojazdu koryguje się również:
- Kąt pochylenia koła
- Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy przedniego koła
- Kąt wybiegu
- Kąt zbieżności tyłu
- Przesunięcie koła (np. w autach sportowych)
- Kąt pochylenia tylnego koła
- Wysokość pojazdu z tyłu i przodu
- Kąt różnicowy mechanizmu kierowniczego
- Ustawienia przegubu kulowego dolnego i górnego
Pomiar w 3D pozwala zobrazować ustawienie kół we wszystkich płaszczyznach – w trójwymiarze.
Dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii można zmierzyć jednocześnie więcej parametrów.
Korekcja następuje w oparciu o wartości katalogowe deklarowane przez producenta dla każdego modelu pojazdu.
W przypadku konieczności mechanik wskazuje przyczynę, która spowodowała rozbieżność – konieczna może być wymiana jakiegoś elementu.
Pomiar wykonany w technologii 3D przebiega bardzo szybko, dzięki czemu czas wykonania usługi znacznie się skraca.
Kiedy wykonać geometrię kół?
Po wymianie elementów zawieszenia, układu kierowniczego i opon.
Gdy zauważysz nierównomierne zużycie opon, samochód ściąga podczas jazdy w jedną stronę lub występują inne trudności w prowadzeniu auta.
Regularnie kontrolując stan geometrii zadbasz zarówno o bezpieczeństwo jak i żywotność poszczególnych elementów, a co za tym idzie zmniejszysz ryzyko wystąpienia kosztownych usterek.
Producenci samochodów zalecają wykonać diagnostykę geometrii raz w roku.